Modellflyget på Småländska Höglandet

colorbar.gif (4535 bytes)colorbar.gif (4535 bytes)

Börje Ekeroths bilder

På denna sida presenterar vi historiken omkring modellflygets uppkomst på Småländska höglandet med omnejd. Vi börjar först med Börje Schröder och hans minnen om modellflygklubben i Eksjö på 1940-talet. Börje är numera boende i Marieholm utanför Hillerstorp.

Alla svartvita bilder är från tidigt 1940-tal.

borje0019_liten.JPG (17874 bytes)
Börje Schröder med sin Gentle Lady.

"Lovade att försöka samla lite historik från Eksjötiden. Vid närmare eftertanke så finns det många luckor i minnet det är ju faktiskt ganska länge sedan jag bodde där. Bodde inneboende hos min faster och farbror som var postmästare där. Karl magnus Beckman hette han och vi bodde om jag minns rätt på Västerlånggatan(?). Jag gick på läroverket, ring R1³. Mitt intresse för studier var på den tiden inte så stort. Däremot fann jag större nöje i att träffa de av mina klasskamrater och övriga som var intresserade av modellflyg. Med mig i bagaget hemifrån Skåne hade jag en stor låda av masonit som innehöll min segelmodell. Någon har skrivit S2 "Passad" på baksidan
(av bifogat foto) och det är kanske rätt. Har tittat i ritningsbanken men den finns inte där. (Oldtimerflygarnas
ritningsbank avses).

borje06_liten.JPG (15935 bytes)
Börje med sin S2:a "Passad" på Ränneslätt
våren 1943 på Ränneslätt.

I min klass fanns det en kamrat som hette Lars Linnér. Hans pappa var veterinär i Målilla. Det är den ende som jag minns till namnet från denna tid. Lars och jag brukade träffa några andra jämnåriga som också var intresserade av modellflyg. Vi beslöt oss för att bilda en klubb och fick på något sätt tillgång till en lokal. Detta borde ha varit våren 1943. Vi hade också kontakt med Nässjöklubben. På ett av korten med gänget bärande på en stor låda så finns det där en som heter Nils-Martin Johansson. Eftersom han har samma skolmössa som jag hade borde han också gått på läroverket så även 2:an från vänster. Lars Linnér står i mitten. Detta borde vara tagit på senvintern eller tidig vår eftersom det ligger snö på marken.

borje02_liten.JPG (32388 bytes)
Eksjö modellflygklubb troligen våren 1943, kortet är taget
utanför dåvarande klubblokalen i Eksjö. Grabben längst t.h
är Nils-Martin Johansson, grabben i ljus jacka i mitten är
Lars Linnér.

Vårt flygfält var naturligtvis Ränneslätt. Förmodligen tog vi oss dit per cykel för bil var inte så vanligt då. Det var ju krigstider då och det var väl gengas som gällde. Bifogar också några andra kort som inte har med Eksjö att göra men de kan vara kul för er att se dem ändå. Kortet där jag står i uniform är taget på Ljungbyhedsfältet. Modellen är en Rearwin Speedster med Ohlsson 23 bensinmotor. Ont om balsa under kriget så den är huvudsakligen byggd av furulister och abachifaner. Tyvärr vet jag inte dess vidare öden.Den lilla dieselmotorn var något man såg på bild men aldrig hade ekonomiska möjligheter att skaffa. Den var nog populär på sin tid och idag ett samlarobjekt. Modellen "RC 1" var en Junior 60 med Webradiesel 2,5. Hemmabyggd radio, 1-kanal 27 MHz med ED "hick-hack". Troligen i slutet av 1940-talet. Flög den på Barkarby där jag var anställd då. Sålde den till en bekant men vet inget om den nu. Men jag gillar den modellen så för 10 år sedan beställde jag ritningar till den från nexus i England. Så nu har jag en ny J60 med 3 kanaler och PAW 29 Diesel. Konstruktionen är från 1946 så den skulle väl platsa bland Oldtimergängets modeller".

Där slutar Börjes berättelse om modellflygtiden i Eksjö.

Här är hans övriga bilder från den tiden.

borje11_liten.JPG (28851 bytes)
Samling vid lokalen, Börje minns tyvärr inte adressen.
borje10_liten.JPG (56543 bytes)
Vårträff 1943 på Ränneslätt. Börje står som 2:a i främre
raden från vänster.
borje08_liten.JPG (7668 bytes)
Okänd segelmodell på en snötäckt sjö i närheten
av Eksjö i början av 1940-talet.
borje13_liten.JPG (19194 bytes)
Några olika segelkärror på Ränneslätt, till höger syns
en Sunnanvind.
borje09_liten.JPG (19098 bytes)
Bild från en Eksjötävling på 1940-talet.
borje14_liten.JPG (38376 bytes)
Börje Schröders S2:a "Passad".
borje03_liten.JPG (25395 bytes)
Eksjö modellflygklubb, Lars Linnér
går i täten.
borje0015.JPG (30363 bytes)
Börje Schröder i uniform, kortet är taget på
Ljungbyhedsfältet. Modellen är en Rearwin
Speedster med Ohlsson 23 bensinmotor.
borje07_liten.JPG (16880 bytes)
Ett gäng ur Eksjö modellflygklubb.
borje01.JPG (20772 bytes)
"Börje Schröder med sin "Geakt 5" tidigt 40-tal. Bilden tagen i Skåne.

borje0016_liten.JPG (18503 bytes)
Börje med sin Junior 60
borje0021_liten.JPG (11522 bytes)
Junior 60 med Webradiesel 2,5. hemmabyggd 1 kanal 27 MHz med ED "hick-hack". Bilden från slutet av 1940-talet
borje0017_liten.JPG (13029 bytes)
GP-special  Speed 44.
borje0020_liten.JPG (17892 bytes)
Börjes andra Junior 60, därav namnet "Minandra"!
borje0018_liten.JPG (14387 bytes)
Halcyon från RCM E, motor PAW 19. Nu klädd
med solarfilm. Inget höjdroder.

colorbar.gif (4535 bytes)

topp.gif (1070 bytes)